05.03.2019

Normy CO2 dla ciężarówek ustalone

Producenci samochodów ciężarowych będą musieli zmniejszyć emisję CO2 sprzedawanych pojazdów niemal o jedną trzecią do 2030 r. To najważniejszy rezultat zakończonego etapu negocjacji ws. pierwszych w historii UE norm emisji CO2 pojazdów ciężarowych.

Celem nowych przepisów jest wsparcie działań na rzecz klimatu i ochrony środowiska. Dlatego wyznaczono wysokość udziału w sprzedaży ciężarówek zero i niskoemisyjnych oraz cel redukcji emisji. Regulacje zostaną poddane przeglądowi w 2022 roku i będą wymagały korekty, by wypełnić ustalenia Porozumienia paryskiego – oceniają organizacje pozarządowe skupione w federacji „Transport & Environment” (T&E).

Ciężarówki na drodze do mniejszych emisji

Od 2025 roku nowe samochody ciężarowe będą musiały emitować o 15 proc. mniej CO2 w porównaniu do emisji z roku 2019. Mniejsze emisje, to również mniejsze wydatki na paliwo. To ponad 20 000 euro oszczędności dla jednego pojazdu w ciągu pierwszych pięciu lat(1). Od 2030 roku nowe ciężarówki muszą emitować o 30 proc. mniej CO2, co zapewni zmniejszenie wydatków na paliwo o niemal 60 000 euro w czasie pięciu lat. Cel redukcji emisji wyznaczony na rok 2030 zostanie poddany przeglądowi w 2022 roku.

– Nowe normy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych to doskonała wiadomość dla firm i środowiska. Po 20 latach niewielkich postępów w zakresie oszczędności paliwa, producenci samochodów ciężarowych muszą teraz zacząć oferować dostępne cenowo, niskoemisyjne samochody ciężarowe, umożliwiające znaczące oszczędności paliwa dla euroopejskiego przemysłu transportowego. Ale to dopiero początek – standardy muszą zostać wzmocnione w trakcie przeglądu regulacji w 2022 r. – komentuje Stef Cornelis, specjalista ds. emisji z transportu ciężkiego w T&E.

Pełny materiał/artykuł dostępny na portalu Teraz Środowisko