26.11.2019

O hiperkonkurencji i roli człowieka w świecie przyspieszających transformacji cyfrowych. Konferencja i konkurs DIGITAL CHAMPIONS 2019

14 – 15 listopada 2019 r. odbyła się konferencja Digital Champions 2019 – VI Forum Liderów Cyfrowego Biznesu – organizowana przez firmę RETHINK. Tym razem temat przewodni brzmiał „CYBERCOMPETITION. MASTERING DIGITAL WARFARE IN BUSINESS, CULTURE & POLITICS”. 2 dni paneli, dyskusji i wywiadów z udziałem ponad 50 prelegentów zgromadziły ok. 350 gości – pasjonatów cyfrowych transformacji. Duża grupa śledziła poszczególne sesje podczas transmisji on-line. 14 listopada zostali również ogłoszeni laureaci i wyróżnieni w Konkursie Digital Champions 2019, organizowanym przez Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji. Szczegóły dotyczące konferencji i konkursu znajdują się na: https://www.digitalchampions.pl/ oraz https://konkurs.digitalchampions.pl/.

 

KONFERENCJA DIGITAL CHAMPIONS

Podczas 2-dniowej konferencji odbyło się 16 paneli tematycznych. Wśród 55 prelegentów, znaleźli się m.in. Jacek Dukaj – prozaik, eseista i krytyk, Marek Kamiński – polarnik, podróżnik, filozof, dr Aleksandra Przegalińska – badaczka AI, płk. Piotr Gąstał – były dowódca GROM, o. dr Mariusz Tabaczek OP. W takim gronie dyskusje płynnie przechodziły od wątku cyfryzacji i innowacji w takich obszarach, jak: e-sport, marketing doświadczeń, fintech, smart mobility, pozyskiwanie klientów, podbój nowych rynków i utrzymanie się na nich, przemysł 4.0, new space, sztuczna inteligencja, przez przetrwanie w ekstremalnych warunkach, w tym na polu walki po doświadczenia transferu przeżyć w epoce „po piśmie”. W wielu sesjach dyskusje nawiązywały do roli człowieka w świecie dotkniętym gwałtownym procesem rozwoju technologii cyfrowych.

 

„Założeniem Digital Champions 2019 była eksploracja wątku hiperkonkurencji – wysoce nieprzewidywalnego, burzliwego, niestabilnego środowiska gospodarczego i politycznego, powstającego w wyniku przyspieszających innowacji technologicznych. Szybko okazało się, że w poszczególnych sesjach – nie tylko tej metafizycznej – przewija się swoisty „paradoks tarcia”. Usuwanie tarcia (logika „frictionless”) napędza rozbudowę infostruktury „usłużnego świata”. Z drugiej strony rozwój modeli biznesowych bazujących na „angażujących przeżyciach” (logika „experience economy”) kreuje wartość, odwołując się do tworzących to tarcie zjawisk: konfliktów, przeciwieństw, nierówności, asymetrii. Ten paradoks świata „po piśmie” (odwołując się do diagnozy Jacka Dukaja) wydaje się być jedną z fundamentalnych cech technoewolucji” – komentuje Borys Stokalski, Partner firmy Rethink, odpowiedzialny za program przedsięwzięcia.

 

Zgromadzona publiczność z zainteresowaniem śledziła poszczególne debaty i żywo reagowała na rewolucyjne wnioski i zaskakujące pytania w stylu: „Pokładasz nadzieję w katastrofie?” (cytat z rozmowy Jacka Dukaja i Borysa Stokalskiego). Po sali plenarnej spacerował robot humanoidalny NOA, z którym Marek Kamiński ma zamiar zrealizować swój „eksperyment futorologiczny” – „AI No Trace Expedition”. Wątek robotów zdominował dyskusję „AXIOLOGY & METAPHYSICS”, w której paneliści rozważali różne aspekty – prawne i etyczne – osobowości i odpowiedzialności robotów oraz ich twórców.

 

Przegląd zaawansowanych koncepcji wykorzystania technologii w obszarach radykalnej konkurencji zainicjowała sesja „WARFARE XXI. DIGITAL BATTLEFIELD, CYBER THREATS & TECHNOLOGY SUPREMACY”, w której płk. Piotr Gąstał i dr Paweł Wojciechowski z WB Electronics opowiedzieli o tym, jak cyfryzacja i rozwój technologii wpłynęły na doktryny działań na współczesnym polu walki. Pasjonaci marketingu poznali wartościowe trendy dotyczące pozyskiwania klientów, m.in. ze świata offline do świata online. W wielu sesjach przewijał się wątek projektowania i rozwoju ekosystemów biznesowych opartych o platformy cyfrowych usług, nawiązujących do takich zagadnień, jak smart mobility, usługi finansowe, rynki elektroniczne. Ciekawą inspiracją, nie tylko dla przedstawicieli branży przemysłowej, była historia budowy i uruchamiania ultranowoczesnej fabryki silników Mercedesa w Jaworze. Dla wielu osób całkowicie nieznany świat ukazała sesja „NEW SPACE”, otwierająca oczy na nowe rozdanie nie tylko w światowym, ale i polskim przemyśle kosmicznym. Okazuje się, że dane pozyskiwane przez branżę kosmiczną mogą być wykorzystane w takich branżach, jak np. nieruchomości czy ubezpieczenia. Konferencję zakończył panel poszukujący wzorców przywództwa i sukcesu w biznesie bazującym na technologii.

 

W kuluarach padały takie stwierdzenia, jak: „Inspirujące! Pobudzające do przemyśleń, przewartościowań, do kroczenia wbrew utartym schematom! Jak zawsze bardzo merytoryczne spotkanie! Najlepsza konferencja na jakiej byłem w tym roku”.

 

Konferencja była transmitowana online. Wszystkie sesje dostępne będą wkrótce na stronie https://digitalchampions.online, obecnie zapisy transmisji on-line można obejrzeć na kanale Digital Champions na Youtube. Szczegółowe informacje znajdują się na www.digitalchampions.pl.

 

Digital Champions jest działaniem non profit, co nie byłoby możliwe bez udziału tak zaangażowanych prelegentów, partnerów i patronów, którym organizatorzy serdecznie dziękują.

 

KONKURS DIGITAL CHAMPIONS

Pierwszego dnia konferencji, podczas wieczornej Gali, odbyło się również ogłoszenie wyników Konkursu Digital Champions organizowanego przez PIIT. Celem Konkursu jest wyróżnienie firm i osób, których działania są przykładem dobrych praktyk w świecie cyfrowego biznesu.

 

Laureaci, nominowani i wyróżnieni w poszczególnych kategoriach konkursu Digital Champions 2019:

  • Cyfrowy Ekosystem:

Laureat: Związek Banków Polskich za Polish Api
Nominacje: Neuca (Oprogramowanie dla aptek) i PKO Bank Polski (Cyfrowe usługi dla MŚP)

  • Cyfrowa Transformacja:

Laureat: KDPW – Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych za eVoting
Nominacje: PKO Bank Polski (Nowy Model Pracy)

  • Cyfrowy Produkt lub Usługa:

Laureat: Digital Teammates za Cyfrowego Urzędnika
Nominacje: Efigence (Platforma EFI4) oraz BNP Paribas i Samsung Electronics (GOpocket)

  • Osobowość Cyfrowego Biznesu:

Laureat: Aleksander Kutela z Fundacji Digital Poland i Ringier Axel Springer Polska
Nominacje: Mieczysław Groszek (Fundacja Polska Bezgotówkowa) i Maciej Kostro (Związek Banków Polskich)

  • Wyróżnienia Kapituły:

Neuca (Oprogramowanie dla aptek)
Orange Polska (Orange Flex)

OEX24 (platforma Marketplace)
BNP Paribas i Samsung Electronics (GOpocket)

 

 

Szczegółowe informacje dotyczące konkursu znajdują się na: https://konkurs.digitalchampions.pl.

MISJA DIGITAL CHAMPIONS

  • Budowanie świadomości możliwości i wyzwań związanych z przyspieszającym procesem techno-ewolucji
  • Udostępnianie rozwiązań i najlepszych praktyk związanych z cyfrową transformacją różnych dziedzin i branż
  • Wspieranie cyfrowej transformacji dojrzałych organizacji
  • Prezentacja ciekawych pomysłów i osiągnięć innowacyjnych startup’ów oraz wspieranie ich rozwoju
  • Łączenie ludzi, przedsięwzięć biznesowych i idei

Digital Champions łączy tradycyjne organizacje z pionierami cyfrowych innowacji, dojrzałe organizacje ze startupami, firmy inicjujące cyfrowe transformacje z tymi, które na tej drodze odniosły realne sukcesy. Uczestnikami sesji są również innowatorzy i badacze łączący światy nauki, sztuki i technologii. Ta różnorodność branż, funkcji i perspektyw daje unikatowe doświadczenie wymiany wiedzy i dobrych praktyk dotyczących najważniejszych aspektów technoewolucji w biznesie, kulturze i życiu społecznym.

 

Źródło: Notatka prasowa