07.01.2019

KE: duży postęp Unii w kierunku własnej produkcji baterii

Komisja Europejska ocenia, że przez rok od powołania inicjatywy European Battery Alliance zanotowano duże postępy w budowie europejskich zdolności do wytwarzania baterii. Pierwsze zakłady produkcyjne są w budowie, a zapowiadane projekty powinny zapewnić Europie wiodące miejsce w tym strategicznym obszarze – uważa KE.

Bateryjny Airbus

European Battery Alliance to inicjatywa, stworzona przed rokiem pod auspicjami KE przez przedstawicieli branż motoryzacyjnej, chemicznej i inżynieryjnej. Nazywany czasem „bateryjnym Airbusem” projekt miał – na wzór konsorcjum produkującego samoloty – uporządkować i zintegrować europejskie inicjatywy związane z produkcją baterii do samochodów elektrycznych.

Przedstawiciele Komisji Europejskiej podkreślali, że cały projekt nie dość, że leży u podstaw polityki przemysłowej, to jeszcze doskonale pasuje do ambicji rozwijania czystego transportu. Nie tylko drogowego, ale także z czasem i morskiego. Konkurencyjność europejskiego przemysłu samochodowego opierała się w dużej mierze na innowacjach dotyczących silników spalinowych. Ich czasy jednak odchodzą do przeszłości.[1].

Wszystko to ma pozwolić osiągnąć cel: pozycję głównego gracza w strategicznym obszarze innowacji i produkcji baterii.[2]

Wśród zaawansowanych już projektów przemysłowych KE wskazała m.in. planowaną przez firmę Unicore fabrykę materiałów katodowych w Nysie. Inne projekty to m.in. demonstracyjna linia produkcyjna Northvolta w Szwecji oraz kilka konsorcjów pracujących nad automatyzacją produkcji i nowymi stałymi polimerami, które mają zastąpić elektrolity.

Odważne plany

KE szacuje, że do roku 2025 rynek baterii będzie wart 250 mld euro rocznie. W samej Europie potrzeba będzie pojemności rzędu 200 GWh, a globalne zapotrzebowanie sięgnie 600 GWh. „Chcemy być konkurencyjni nie tylko na rynku europejskim, ale też globalnie” – mówił wiceszef Komisji Europejskiej Marosz Szefczovicz. Na rozwój europejskiej technologii baterii Komisja Europejska planuje przeznaczyć w sumie 2,2 mld euro.

[1] https://businessinsider.com.pl/motoryzacja/european-battery-alliance-bateryjny-airbus/qcrrb7e

[2] https://www.h2euro.org/latest-news/eu-policy-news/battery-alliance-reflects-on-first-year/