14.02.2019

12% samochodów elektrycznych w 2030 roku

Wzrost udziału aut elektrycznych o 12% w skali globalnej do roku 2030 przewiduje nowy raport firmy Navigant Research.

Weług niego, głównymi czynnikami, napędzającymi elektryfikację transportu jest ekonomia, innowacje w sektorze akumulatorów, oraz regulacje dotyczące minimalizowania zanieczyszczeń, pochodzących z transportu. Spadek kosztów baterii i innych technologii związanych z samochodami elektrycznymi obniża ich cenę i wpływa pozytywnie na rozwój całej branży.

Szczegóły raportu

„Ostatnie wydarzenia z elektrycznymi napędami w MHDV[1] (Medium Heavy Duty Vehicle) wykazują oznaki przyszłego wzrostu także w tym segmencie „- mówi Raquel Soat, analityk z Navigant Research. „Przykładem może być wprowadzenie na rynek w roku 2017 Tesli Semi, debiut BYD’s w roku 2018, a także sukces autobusów elektrycznych w Chinach w ciągu ostatnich 4 lat.”

W raporcie podkreśla się, że wiele globalnych przedsiębiorstw zobowiązało się do wykorzystania energii elektrycznej do napędu swoich flot pojazdów w ciągu następnej dekady. Dotyczy to tak dużych graczy na rynku jak firmy kurierskie DHL, UPS czy FedEx[2].

Rozwój sieci ładowarek, a także atrakcyjne dofinansowanie coraz częściej oferowane przez sektor bankowy sprzyjać będą rozwojowi elektromobilności także w transporcie publicznym.

Przykładem może być tu np. Chile. W ramach projektu pilotażowego, chińskie autobusy elektryczne od kilku miesięcy jeżdżą po ulicach Santiago. Według badania przeprowadzonego przez chilijskie Ministerstwo Energetyki, a także Ministerstwo Transportu i Telekomunikacji, pasażerowie ocenili autobus elektryczny na 6,3 punktu w 7-moi punktowej skali. To ocena znacznie wyższa niż dotychczasowego systemu transportu, gdzie średnia wynosiła 4,6 punktu.

100 autobusów elektrycznych przybyło do Port San Antonio w Chile pod koniec listopada 2018 roku. Zostały  one wyprodukowane przez chińską firmę BYD Electronic International Co., Ltd., a sfinansowane przez lokalną filię włoskiej firmy energetycznej Enel. Kolejne 100 autobusów na prąd zostało sfinansowanych przez francuską firmę energetyczną Engie i wyprodukowane przez chińską firmę Zhengzhou Yutong Bus Co., Ltd.

W elektromobilność inwestuje także USA. W ogólnym budżecie federalnym przeznaczono na ten cel 84 miliony dolarów.  Program „Niska lub zerowa emisja spalin”, zwany „Low-No”, zawiera listę 52 projektów w 41 stanach. „Low-No” ma na celu zapewnienie samorządom finansowania na zakup lub dzierżawę autobusów o zerowej emisji i wprowadzenie ich do komunikacji[3]. Obecnie testowanych jest około 300 elektrycznych autobusów pasażerskich, co jednak w przypadku tak dużego rynku jak USA jest przysłowiową kroplą w morzu.

E-bus w Polsce

W Polsce swoją premierę miał niedawno e-bus firmy Rafako – pierwszy w kraju mały autobus z baterią pod podwoziem. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii i niewielkim gabarytom, ma szansę sprawdzić się jako autobus szkolny oraz miejski lub podmiejski środek transportu.

Jeśli analizy Navigant Research okażą się trafione, napęd elektryczny szybko zacznie być w światowym transporcie czymś więcej niż ciekawostką.

[1] MDHV – średnie i duże samochody ciężarowe

[2] https://worldofrenewables.com/electric-vehicle-fleets-are-expected-to-make-up-12-of-the-global-fleet-vehicle-population-by-2030/

[3] https://www.forbes.com/sites/sebastianblanco/2018/08/31/84-million-electric-buses/