Sokół 4×4 – pierwszy polski w pełni elektryczny pojazd stworzony metodą ekokonwersji polegającej na elektryfikacji samochodu terenowego z napędem 4×4 zaprezentował swoje możliwości w wyjątkowo trudnym i wymagającym terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Jak informują pomysłodawcy i zarazem konstruktorzy pojazdu, właściciele firmy Innovation AG ze Zgorzelca, trwają rozmowy na najwyższym szczeblu, na temat wykorzystania Sokoła 4×4 w służbie tatrzańskiej przyrody.
Sokół 4×4 został stworzony na bazie słynącego z wytrzymałości Land Rovera Defendera 110. Jako auto z napędem elektrycznym ma automatyczną skrzynią biegów, silnik elektryczny o mocy około 300 KM oraz akumulatory o pojemności 85 kWh, które umożliwiają pokonanie na jednym ładowaniu trasy o długości od 200 do 300 km. Niewątpliwie ogromną zaletą pojazdu jest zastosowanie reduktora, dzięki czemu samochód zyskuje dwa przełożenia – terenowe oraz drogowe i umożliwia komfortową jazdę w każdych warunkach.
Pomysłodawcą projektu Sokół 4X4 jest przedsiębiorca, innowator i rajdowiec Albert Gryszczuk, który w 2018 roku opracował samonośną platformę terenową do indywidualnej zabudowy wyposażoną w 100% elektryczny napęd dostosowany do jazdy w trudnych warunkach terenowych. Na jej bazie zbudowany został Sokół 4×4 – pojazd o ogromnych możliwościach, który z powodzeniem może pracować zarówno w warunkach wysokiego zapylenia czy zasolenia, jak i w miejscach o wysokiej wilgotności i pokonywać przeszkody wodne o głębokości około 80 cm. Sokół 4×4 posiada opracowany przez polskich inżynierów innowacyjny system do diagnostyki online EVACT pozwalający na współpracę z systemem InnoV2G, który zamienia auto w mobilny magazyn energii tzw. vehicle-to-grid. System umożliwia dwukierunkowy przepływ energii między pojazdem o napędzie elektrycznym, a siecią elektroenergetyczną.
– Platforma Sokół 4×4 jest podstawą do budowy wyspecjalizowanych środków transportu, dedykowanych do pracy w najcięższych warunkach terenowych – między innymi samochodów specjalistycznych dla kopalń odkrywkowych, samochodów dla straży granicznej i innych służb oraz samochodów rajdowych. Pojazdy takie z powodzeniem zastąpią floty aut spalinowych, co będzie skutkowało obniżeniem kosztów użytkowania oraz będzie miało znaczący efekt ekologiczny. Realizacja projektu jest współfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 5.11.1 „Międzydziedzinowe SOKÓŁ – Wdrożenie Innowacyjnych Technologii Środowiskowych”. – mówią o pierwszym polskim elektryku stworzonym metodą ekokonwersji jego twórcy.
Stworzony przez polską firmę Innovation AG, znaną m.in. z przygotowania samochodów do rajdu Dakar, elektryczny Sokół 4×4 był już testowany m.in. w Kopalni Węgla Brunatnego PGE w Turowie i odkrywce „Szczerców” KWB Bełchatów, a także przez służby graniczne i służby leśne.
1 września br. o zaletach i właściwościach terenowych Sokoła 4×4 mogli się przekonać przedstawiciele Tatrzańskiego Parku Narodowego, którzy w ramach realizowanego przez Lasy Państwowe projektu „Las Energii” testowali elektryki ze Zgorzelca na trasie Hala Kondratowa – Dolina Goryczkowa – Małe Ciche – Tarasówka – Zgorzelisko – Morskie Oko. To nie pierwsze testy Sokoła 4×4 w trudnym zalesionym terenie. Nieco ponad roku temu o walorach pojazdu podczas jazdy terenowej, mogli przekonać się pracownicy Nadleśnictwa Szprotawa.
– Testy wypadły pozytywnie, możliwości typowo terenowej jazdy elektrycznego Land Rovera w niczym nie ustępują fabrycznej wersji z silnikiem spalinowym, a przy tym pojazd jest cichy i ekologiczny. Deklarowany przez konstruktora pojazdu Piotra Gryszczuka, zasięg 250km, w zasadzie powinien wystarczyć na jeden dzień jazdy w terenie leśnym. – potwierdzają leśnicy.
Kolejne testy Sokoła 4X4 w Tatrzańskim Parku Narodowym będą miały miejsce prawdopodobnie w październiku br. Można mieć nadzieję, że na wyposażenie „Taterników” trafią ekologiczne, bezemisyjne i ciche pojazdy.
Komentuje Jerzy Fijas, kierownik projektu rozwojowego Lasów Państwowych „Las Energii”:
– Testowanie pojazdów elektrycznych Land Rover Defender było możliwe dzięki współpracy w ramach projektu „Las Energii”. Jeżeli chodzi o próby dzielności, to ze strony służb Parku zostały przygotowane trasy, które pozwalały przetestować i sprawdzić realną dzielność tego samochodu. Na szybko podsumowując: Nie było takich przeszkód, których by nie pokonał Sokół 4×4. Myślę, że w kontekście poszukiwania rozwiązań dla stosowania aut, które spełniają oczekiwania takich podmiotów jak Tatrzański Park Narodowy, zarządzających obszarami cennymi przyrodniczo, jest to pojazd spełniający takie wymogi. Nie tylko pod względem technicznych, ale również pod kątem zeroemisyjności i braku hałasu. To najważniejsze elementy.
Równie istotną cechą, w przypadku ekokonwersji, która dotyczy testowanych aut, jest możliwość przygotowania pojazdu z napędem elektrycznym pod konkretne zamówienia danego podmiotu. Jest to ogromna wartość, ponieważ dzisiaj na rynku samochodów elektrycznych mamy maszyny o bardzo standardowych rozwiązaniach, dla szerokiego grona użytkowników, a to powoduje, że zazwyczaj nie spełniają one specjalistycznych wymogów. Podkreślić należy, że ekokonwersja gwarantuje pełne zabezpieczenie serwisu i bezpieczeństwa użytkowania. Pamiętajmy, że serce projektu Sokół 4×4, czyli zarządzenie elektroniką, opiera się wyłącznie na polskiej myśli technicznej polskich inżynierów. Mowa tu o systemie EVACT, pozwalającym sterować i monitorować procesy pojazdu.
Źródło: Informacja prasowa