Inwestycje polskiej sieci sklepów TOPAZ dzięki współpracy z Alians OZE przybierają coraz większych rozmiarów. Obecnie zostały wykonane instalacje o łącznej mocy 0,9 MW, a do końca br. przekroczona zostanie moc 1 MW. Dzięki tym inwestycjom TOPAZ jest w stanie zaoszczędzić rocznie około 500 tys. zł.
Współpraca TOPAZ z Alians OZE rozpoczęła się w połowie 2020 r. kiedy powstała pierwsza instalacja w miejscowości Ogródek. Kooperacja polegała na profesjonalnym audycie niemal 30 sklepów firmy TOPAZ oraz ocenie technicznej możliwości montażu instalacji fotowoltaicznych.
– Sporządzone zostały kosztorysy z uwzględnieniem zużycia energii elektrycznej, a także wykonane wizualizacje. W sumie wykonanych zostało 19 realizacji, kolejne dwie są aktualnie w trakcie montażu. Omawiamy są również projekty na kolejne lokalizacje – wskazuje Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.
Większość lokalizacji sklepów TOPAZ ulokowana jest we wschodniej części województwa mazowieckiego. W przypadku instalacji PV uwzględniane były tylko obiekty własne (tzn. własny grunt oraz budynek). Firma TOPAZ od początku istnienia stara się wprowadzać nowe rozwiązania, które zwiększą pozycję na rynku FMCG.
– Naszym priorytetem i główną motywacją do tych inwestycji jest fakt, iż dzięki łatwej dostępności instalacji PV można w prosty sposób ograniczyć emisję gazów i pyłów
do środowiska. Oczywiście dochodzi również aspekt finansowy czyli ograniczenie rachunków za energię elektryczną – mówi Zbigniew Paczóski, właściciel sieci sklepów TOPAZ.
Jak prognozuje Jakub Jadziewicz z Alians OZE inwestycja sieci TOPAZ powinna zwrócić się w około 5 lat. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wzrosty cen energii elektrycznej może być to krótsza perspektywa czasowa. Korzyści z tych inwestycji należy doszukiwać nie tylko w wymiarze finansowym. Firma TOPAZ poza realnymi oszczędnościami na rachunkach za energię elektryczną, zyskuje również status ekologicznej firmy, która umiejętnie zarządza swoimi zasobami i świadomie działa na rzecz poprawy stanu środowiska. Wizerunkowo jest to bezdyskusyjny plus w kontekście dynamicznie zachodzących zmian klimatycznych.
– Jako sieć sklepów TOPAZ staramy się ograniczyć koszty związane z funkcjonowaniem placówek. Instalacje fotowoltaiczne są bardzo dobrym rozwiązaniem. Dodatkowo mamy możliwość ograniczenia emisji zanieczyszczeń. Na przestrzeni kilku ostatnich lat zakup instalacji stał się możliwy dla każdej formy działalności, również dla sieci sklepów. Dzięki rozwijaniu i wprowadzaniu nowych rozwiązań umacniamy swoją pozycje na rynku i stajemy się bardziej konkurencyjni. Obecnie jesteśmy jeszcze w trakcie dwóch montaży, które niedługo się zakończą. Optymalnym rozwiązaniem byłoby, gdyby każdy nowy sklep w sieci TOPAZ miał już uwzględnioną instalację fotowoltaiczną na dachu – podsumowuje Zbigniew Paczóski.