Firma RAFAKO to znany na świecie producent kotłów energetycznych oraz instalacji dla elektrowni, elektrociepłowni i spalarni. A droga od energetyki do „elektryki” to jak wskazują najnowsze plany firmy jedynie mały krok.
RAFAKO ewoluuje jako przedsiębiorstwo i zaczyna stawiać na nowoczesne i pro-ekologiczne rozwiązania poszukując dla siebie nowych kierunków rozwoju, w dużej mierze powiązanych z energetyką.
Wcześniej firma nie działała na rynku motoryzacyjnym, jednak rozpoczęła parę lat temu obserwacje rynku elektromobilności. Wnioski jakie wyciągnęła, skłoniły Zarząd RAFAKO do stworzenia komórki, a następnie całego zespołu odpowiedzialnego za projekt autobusu elektrycznego.
Zespół funkcjonuje od dwóch lat, a składają się na niego specjaliści od IT, elektroniki i mechaniki o bogatym doświadczeniu na rynku motoryzacyjnym i transportowym. Zespół ten dokonał dogłębnej analizy sektora autobusowego i nawiązał współpracę z firmami projektowymi i badawczymi oraz kluczowymi producentami na rynku Automotive.
– Historia biznesu wyraźnie wskazuje, że takie wolty to nic niezwykłego. Nokia Corporation, gigant technologii telekomunikacyjnych, powstał z połączenia fabryki papieru, zakładów gumowych i producenta kabli – wskazuje Michał Maćkowiak – lider projektu elektrycznych autobusów w RAFAKO.
Zainteresowanie firmy autobusami elektrycznymi wynika przede wszystkim ze wzrastającego zapotrzebowania na taki produkt oraz zauważalną w ostatnim okresie ciągle wzrastającą dynamiką tego rynku, zarówno w zakresie popytu jak i rozwiązań technicznych. Producentów jest wielu, ale zapotrzebowanie jest jeszcze większe. Zarówno obecni liderzy, jak i inni uczestnicy, w tym RAFAKO, będą mieli szansę urosnąć na fali rozpędu, a kluczowe jest zdobycie pierwszych kontraktów i referencji.
Spółka monitoruje i analizuje zapotrzebowanie tego nowego, dynamicznie rozwijającego się rynku oraz nawiązuje kontakty z gminami w zakresie potencjalnej współpracy w zakresie wymagań rynkowych i testowania autobusów, czego efektem są podpisane listy intencyjne z zainteresowanymi gminami.
– Nasz projekt ma wiele zalet, z których najistotniejszą jest to , że powstaje całkowicie od zera, a nie w wyniku adaptacji pod potrzeby „elektryka” konstrukcji pojazdu spalinowego. Dzięki temu nasze rozwiązanie uwzględnia wszystkie specyficzne dla napędu eklektycznego potrzeby i wykorzystuje najnowsze trendy na rynku światowym, nadając nowym pojazdom zalety , które będą w stanie sprostać wysokim wyzwaniom technicznym i wymaganiom klienta – komentuje Michał Maćkowiak.
Projekt autobusu Rafako zaprezentowano podczas konferencji klimatycznej COP24. Ma być dostępny w wersjach z dwiema pojemnościami baterii:
- 61 kWh w wariancie przeznaczonym do miasta (LTO)
- 144 kWh w opcji projektowanej z myślą o kursach podmiejskich oraz przewozach uczniów.
Zasięgi autobusu elektrycznego mają wynieść odpowiednio 70 lub 140 kilometrów[1].
W projekcie wykorzystano silniki KOMEL i pakiety baterii zaprojektowane przez EleDriveco. Nowym rozwiązaniem jest zamontowanie baterii w całości pod podwoziem.
Oficjalna premiera ma nastąpić 19 grudnia 2018 roku w Raciborzu.
[1] https://elektrowoz.pl/transport/rafako-e-bus-elektryczny-autobus-lidera-w-produkcji-kotlow-dla-mnie-hit/