Ostatnimi czasy jesteśmy świadkami dwóch rewolucji, transportowej oraz energetycznej. V2G to technologia, która stoi na ich środku. Akronim ten oznacza vehicle-to-grid, jest to system łączący sieć elektroenergetyczną z pojazdami elektrycznymi. Ale nie w ten sposób jaki odbywało się to do tej pory. To już nie tylko pobieranie energii z sieci, aby naładować akumulatory auta czy jednośladu, a system pozwalający na działanie również w drugim kierunku, czyli na oddawanie energii z akumulatorów do sieci.
Jaki potencjał tkwi w tej technologii? Czy nasza polska infrastruktura jest na to gotowa? Czy prawo reguluje V2G? Jakie są aspekty ekonomiczne tego rozwiązania? Na te i inne pytania odpowiemy w cyklu artykułów poświęconych tej kwestii.
Koncepcja i cele V2G, pojazd jako magazyn energii
95% samochodów na świecie stoi zaparkowane. Zmierzając w kierunku przemiany transportu na elektryczny, samochody na parkingach, a właściwie ich akumulatory będą mogły stanowić magazyny energii i wspierać sieć elektroenergetyczną w momentach największego zapotrzebowania na prąd. 90% posiadaczy samochodów elektrycznych posiada ładowarki w domu, i wszyscy wykorzystują je głównie w nocy. Ładując po zmroku, kiedy farmy wiatrowe produkują nadwyżki energetyczne, a nie ma zapotrzebowania, karmimy auto czystym prądem z odnawialnego źródła energii. Baterię pełne prądu już dziś pozwalają przejechać do 500km, średnio około 150-200km. 98% pojedynczych podróży nie przekracza 80km, a średnia długość wszystkich przejazdów to 10km. Wynika z tego, że będziemy dysponować bardzo dużą nadwyżką energii elektrycznej skumulowanej w naszych pojazdach, z której technologia V2G skorzysta. W ciągu dnia, podczas szczytu zapotrzebowania na energię elektryczną technologia ta wesprze konwencjonalne źródła energii, dzięki czemu w ciągu dnia zużyjemy czystą energię skumulowaną w nocy, tak jak obrazuje to wykres na górze. Brzmi obiecująco.
Czy jesteśmy gotowi na wdrożenie tej metody, czy może jej słabe strony zniwelują zalety? W drugiej części serii poruszymy aspekty prawne i przedstawimy aktualny stan ustawodawstwa związanego z V2G w Polsce. Już teraz wiemy, że szykowana jest nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W części trzeciej omówimy dobre i złe strony tego rozwiązania, w tym aspekty ekonomiczne.
Autor: Kancelaria CCLaw
Źródła: CleanTechnica Report – https://cleantechnica.com/2018/11/11/electric-car-drivers-demands-desires-dreams-cleantechnica-report-intro/
GreenCarReports – https://www.greencarreports.com/news/1071688_95-of-all-trips-could-be-made-in-electric-cars-says-study
http://www.amsterdamvehicle2grid.nl/