13.09.2019

Lotnicze biopaliwo – recepta na emisję CO2?

Transport lotniczy coraz częściej staje się adresatem pytań o jego emisje CO2. Pojawiają się inicjatywy zmierzające albo do opodatkowania emisji, albo do ich ograniczenia. Jednym z pomysłów jest lotnicze biopaliwo, Holenderskie linie lotnicze KLM twierdzą, że dzięki niemu mogą ograniczyć emisję nawet o 85%.

Lata badań nad optymalnym paliwem

W 2009 roku KLM rozpoczął badania nad zrównoważonym paliwem. Dwa lata temu odbył się pierwszy komercyjny lot samolotu, napędzanego biopaliwem. W 2013 r. KLM uruchomił program korporacyjny biopaliw.

KLM wspólnie z dwoma firmami z sektora paliwowo-energetycznego – SkyNRG i SHV zadecydowały o budowie pierwszej w Europie fabryki, która będzie produkować na zrównoważonych zasadach paliwo lotnicze. Fabryka powstanie w Delfzijl (Holandia) w 2022 roku i jako pierwszy tego rodzaju obiekt w Europie, będzie produkować na dużą skalę lotnicze biopaliwo z odpadów, zgodnie z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym.

Inicjatorem projektu jest SkyNRG, a KLM i SHV będą w przyszłości głównymi odbiorcami produktów fabryki. KLM zobowiązał się, że przez najbliższe 10 lat od startu produkcji będzie kupował co roku 75 tysięcy ton paliwa nowej generacji, co ma prowadzić do obniżenia emisji CO2 z lotniczych silników o 200 tysięcy ton rocznie.

To pierwsza linia lotnicza na świecie, która zdecydowała się na inwestycję w wytwarzanie biopaliw i wykorzystanie ich na taką skalę. Ma to być krok w kierunku spełnienia ambicji linii w zakresie zrównoważonego rozwoju”[1].

Uczestnicy programu KLM Corporate BioFuel uiszczają opłatę, która pokrywa różnicę kosztów między tradycyjnym paliwem, a biopaliwem. Partnerami holenderskich linii są m.in. ABN AMRO, Ministerstwo Infrastruktury i Gospodarki Wodnej Holandii czy Arcadis.

 

Mniejszy ślad węglowy, więcej lasów

Od prawie dziesięciu lat KLM oferuje swoim pasażerom prostą usługę, która rekompensuje osobisty udział w emisji CO2 podczas lotu. Usługa CO2ZERO dostępna jest podczas rezerwacji lub przed lotem.

Od 2017 roku KLM zainwestował w uprawę prawie 500 hektarów lasów tropikalnych. Działo się to także z udziałem pasażerów. Projekty redukcji CO2 są trwale certyfikowane przez Gold Standard i promują także miejscową siłę roboczą.

https://www.theguardian.com/advertiser-content/fly-responsibly/fly-responsibly-catering

[1] http://www.skyspotting.net/2019/05/klm-wspoltworzy-pierwsza-europejska-fabryke-zrownowazonego-paliwa-lotniczego/