26.03.2019

Globalne koncerny produkują miliony ton plastikowych opakowań rocznie

Kolejne wielkie koncerny, pod naciskiem aktywistów i organizacji ekologicznych ujawniają dane dotyczące opakowań, towarzyszących sprzedaży ich produktów. Do 30 globalnych koncernów dołączyła ostatnio Coca-Cola.

Firma po raz pierwszy przekazała dane o liczbie opakowań aktywistce Ellen MacArthur, od dawna działających na rzecz ujawnienia skali produkcji plastikowych opakowań. Okazało się, że koncern zużywa 3 mln ton takich opakowań rocznie – co odpowiada 200 tys. butelek na minutę.

W przeszłości firmy odmawiały udzielenia takich danych, jednak stopniowo nacisk zaczął przynosić skutki i udało się uzyskać potwierdzone liczby. Coca-Cola zużyła do swoich napojów w 2017 r. około 108 mld butelek rocznie. Ten wynik stanowi ponad jedną piątą światowej produkcji butelek PET.

Dane, dotyczące zużycia plastiku na opakowania ujawniły też m.in. takie marki jak Mars, Nestlé czy Danone. Wszyscy ci producenci wytwarzają 8 mln ton opakowań rocznie.

Globalne zobowiązanie fundacji Ellen MacArthur do eliminacji niepotrzebnych opakowań z tworzyw sztucznych a także rezygnacji z jednorazowych opakowań na rzecz tych wielokrotnego użytku podpisało ok. 150 firm. Nadal jednak większość z nich odmawia publicznego ujawnienia danych dotyczących własnej produkcji opakowań. Należą do nich min. Pepsi Co, H&M, L’Oréal, Walmart i Marks & Spencer.

W opublikowanym niedawno raporcie Fundacja Ellen MacArthur ogłosiła, że decyzja ponad 30 firm o ujawnieniu zużycia tworzyw sztucznych na potrzeby opakowań jest ważnym krokiem w kierunku większej przejrzystości, ale firmy i rządy na całym świecie muszą zrobić więcej. Pochwalamy firmy, które publikują takie dane i zachęcamy cały biznes, który wytwarza i wykorzystuje opakowania z tworzyw sztucznych, do ujawnienia skali ich użycia – oświadczyła fundacja.

Sander Defruyt z fundacji powiedział, że plany działania zgłoszone przez rządy i firmy są znaczącym krokiem naprzód. Ocenił jednak, że nadaj są dalekie od prawdziwego rozwiązania problemu. W powszechnej opinii ujawnienie danych było jednak ważnym i oczekiwanym krokiem w kierunku większej odpowiedzialności korporacji za środowisko naturalne[1].

[1] https://www.theguardian.com/business/2019/mar/14/coca-cola-admits-it-produces-3m-tonnes-of-plastic-packaging-a-year