Na każdym dużym lotnisku setki autobusów wykonuje tysiące kursów, dowożąc pasażerów z lotniska do i z hoteli, parkingów czy firm wynajmujących samochody. Ruch wokół lotniska jest duży, a czym większy port lotniczy, tym uciążliwość transportu proporcjonalnie się zwiększa. Coraz więcej portów lotniczych decyduje się postawić na zeroemisyjny transport i zakup e-busów.
Stany Zjednoczone:
Lotnisko w Kansas City korzysta z tego typu transportu już od 2017 roku i było pierwszym lotniskiem, które wprowadziło w pełni elektryczne autobusy wahadłowe do obsługi pasażerów.
Międzynarodowy port lotniczy w Indianapolis korzysta z sześciu nowych autobusów elektrycznych, wyprodukowanych przez Complete Coach i planuje kolejne zakupy.
Jeszcze w tym roku planowane jest włączenie do ruchu na lotniskach prawie 20 autobusów elektrycznych firmy Proterra. 10 40-stopowych autobusów 30-miejscowych trafi na międzynarodowe lotnisko w San Jose (SJC); pięć będzie jeździć w Sacramento, a cztery w porcie lotniczym Raleigh-Durham. W Sacramento nowe pojazdy elektryczne uzupełnią flotę autobusó, zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
Międzynarodowe lotnisko w San Francisco ogłosiło w kwietniu zakup sześciu nowych autobusów elektrycznych. Jeden z najszybciej rozwijających się portów lotniczych w USA ma ambitne plany znaczącego ograniczenia emisji dwutlenku węgla. To m.in. redukcja emisji gazów cieplarnianych o 50% w stosunku do poziomu z 1990 r.
Kolejne amerykańskie duże porty lotnicze, ale również i te mniejsze, lokalne, ogłaszają przetargi lub już kupują nowy tabor do obsługi pasażerów.
Wzorem polityki zarządców lotnisk jest Kalifornia, gdzie w 2035 roku pasażerowie, korzystający z 13 największych lotnisk stanu będą wożeni wyłącznie pojazdami zeroemisyjnymi.
Europa
Największa w Europie flota autobusów elektrycznych działa w okolicach amsterdamskiego lotniska Schiphol. Pozycję lidera port uzyskał dzięki wprowadzeniu 100 autobusów elektrycznych. Flota się powiększa, do 2021 r. wzrośnie do 258 pojazdów.
Od 1 marca pasażerowie brukselskiego lotniska mogą korzystać z nowych autobusów elektrycznych, które są wykorzystywane do przewozu pasażerów między bramką odprawy, a samolotem. Również dzięki nowym autobusom brukselskie lotnisko osiągnęło neutralność w obszarze emisji dwutlenku węgla w 2018 r. Jednak nadal zwiększa wysiłki na rzecz redukcji swojego wpływu na środowisko[1].
Na Wyspach Brytyjskich, Volvo Buses otrzymało kontrakt na dostawę sześciu w pełni elektrycznych autobusów na lotnisko w Birmingham. Autobusy mają wejść do użytku w listopadzie 2019 roku. Ze względu na wymóg działania w trybie 24/7 każdy z autobusów elektrycznych Volvo 7900 będzie ładowany za pomocą systemu pantografów. Ładowanie trwa do sześciu minut, zapewniając elastyczność i umożliwiając ciągłą pracę. Prezes Birmingham Airport Nick Barton przypomniał, że od 2012 r. lotnisko zmniejszyło swoją emisję CO2 w przeliczeniu na pasażera o 20%. „Wdrożenie sześciu autobusów elektrycznych przyczyni się do dalszego obniżenia poziomu naszego CO2 na pasażera, co jest po prostu fantastyczne” – stwierdził Barton.[2]
Polska
3,5 tys. nowych autobusów na paliwa alternatywne ma wyjechać na ulice polskich miast w perspektywie najbliższych 10 lat. Obecnie w kraju eksploatowanych jest niespełna 200 autobusów elektrycznych. Jest też ok. 350 autobusów na gaz CNG, a kolejne ok. 180 pojazdów z napędem alternatywnym zostało zamówionych – wynika z raportu „Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej, przedstawionego podczas odbywającego się w Warszawie Polskiego Kongresu Paliw Alternatywnych.
Jednak w tej chwili jedynie jedno polskie lotnisko jest obsługiwane przez flotę zeroemisyjną. W maju tego roku w Porcie Lotniczym w Gdańsku pojawił się pierwszy elektryczny autobus. Pasażerów po płycie lotniska wozi Solaris Urbino 12 electric. W stosunku do potrzeb to kropla w morzu. Szczególnie, że przewóz pasażerów dotyczy nie tylko samej płyty lotniska, ale także m.in. dojazdów z centrów miast do portu.
Tutaj pojawia się propozycja firmy RAFAKO z pierwszym całkowicie polskim projektem e-busa. Jest wyposażony np. w innowacyjną baterię do szybkiego ładowania LTO, która pozwala w 15 minut uzyskać do 90% pojemności. Pojazd przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych, co czyni go z pewnością ciekawą propozycją dla zarządców portów lotniczych i pozwoli dogonić światowe i europejskie lotniska.
[1] https://aviationbenefits.org/newswire/2019/03/brussels-airport-introduces-electric-buses-to-serve-passengers/
[2] https://www.volvobuses.com/en-en/news/2019/mar/volvo-receives-order-for-six-electric-buses-to-birmingham-airport.html