03.09.2019

Czy autobusy elektryczne są bardziej wydajne niż te z silnikiem Diesla?

Badania przeprowadzone w USA przez członków organizacji Union of Concerned Scientists (UCS) wykazały, że autobusy elektryczne są rzeczywiście o wiele bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska niż tradycyjny pojazd z silnikiem na olej napędowy.

Badania potwierdziły, że elektryczne autobusy produkują o połowę mniej zanieczyszczeń, niż ich tradycyjni odpowiednicy. Dodatkowo, pozytywny efekt jest tym większy, im więcej energii ze źródeł odnawialnych trafia do baterii autobusu.

Ocenia się, że typowy autobus z silnikim wysokoprężnym, aby zredukować swoją emisję do poziomu pojazdu na prąd, musiałby spalać co najwyżej 17 litrów oleju napędowego na 100 km (w powszechnym w USA systemie musiałby przejeżdżać na jednym galonie paliwa co najmniej 12 mil). Tymczasem dzisiejsze amerykańskie autobusy z napędem dieslowskim palą typowo 50 litrów na 100 km. Konieczna byłaby więc co najmniej trzykrotna redukcja zużycia paliwa[1].Używanie elektrycznych autobusów ma pozytywne efekty także w aglomeracjach „brudnych”, w których używa się dużo paliw kopalnych, w tym węgla. Elektryfikacja komunikacji zbiorowej przekłada się bowiem na generalne zmniejszenie ilości zanieczyszczeń w powietrzu, a więc i poprawę sytuacji. Ten obszar wydaje się być wyjątkowo ważny w Polsce, gdzie poziom zanieczyszczeń powietrza pozostawia wiele do życzenia.

Elektryczne autobusy nadal jednak stanowią niewielki odsetek pojazdów używanych w polskim transporcie zbiorowym. Zmienić ten stan może m.in. całkowicie polski projekt e-busa, który zaprezentowała firma RAFAKO. Pojazd odbywa pierwsze jazdy testowe, więc jesteśmy już o krok od tego, aby po polskich ulicach zaczął jeździć pierwszy zeroemisyjny autobus z innowacyjnym rozwiązaniem w postaci baterii w podwoziu, a nie na dachu.

[1] https://www.sustainable-bus.com/news/taking-into-account-external-costs-health-and-climate-electric-buses-already-offer-a-lower-tco-than-diesel/